Verden og oss - sett med konsulentøyne fra Sørlandet!

Under Arendalsuka i august lanserte @NHO sin egen perspektivmelding.

 

Til å kommentere hadde de fått med seg et sterkt lag bestående av blant annet Statsminister Erna Solberg, Jonas Gahr Støre og Rune Bjerke fra DNB.

Jeg satt på fjerde rad, imponert over en svært god presentasjon av Sjeføkonom i NHO Øystein Dørum. Han er kanskje en av de dyktige på å formidle komplekse saker på en enkel og inspirerende måte. Kanskje har han noe av talentet til Richard Feynman, den Nobelprisvinnende Fysikeren som alltid hadde lange køer av studenter som ville inn på hans forelesninger fordi han alltid underviste med iver og evnet å formidle et komplisert budskap på en enkel og leken måte.

Dørum fortalte ivrig om hvordan NHO tenker at Norge vil se ut på vei mot 2050. Flinke fagfolk i NHO har brukt megatrender og utviklingstrekk for å tegne opp fremtidsperspektiver for norske bedrifter. I tillegg har de sett på hvordan vi kan opprettholde vårt velferdssamfunn med flest mulig i arbeid.

De politiske motstanderne Erna og Jonas, var skjønt enige i om at Perspektivmeldingen var et godt stykke arbeid, og betydningen av å intensivere arbeidet med like strategier for å få flere i jobb. Norge trenger nye jobber og to av tre nye jobber må komme i privat sektor.

Ett av temaene som ble løftet av panelet var “Hvordan skal vi forholde oss til Industri 4.0 som noe annet enn et skummelt begrep - og jeg håper “det” ikke kommer til oss riktig enda? “

Nettopp fordi perspektivmeldingen kommer med tydelige meldinger slik som «Gullalderen er over», “adapt or die” og hvor sårbar økonomien vår er, så var jeg sikker på at den ville skape en “sense of urgency” hos beslutningstakere, bedriftsledere og ansatte.

Dessverre fikk isteden en avgått Fiskeriminister og hans kjæreste det meste av oppmerksomheten disse dagene og kanskje Perspektivmeldingen druknet i støyen rundt en forelsket mann.

NHO sin perspektivmelding er alt for god til at den blir et dokument som støver ned, og ikke brukes som et aktivt verktøy for små og store virksomheter for hvordan de bør navigere for å vinne butikk.

I Activepeople vil vi de neste ukene ta for oss ett kapittel per uke; Vi vil ta utgangspunkt i det som er skrevet og lage en “dette bør du kunne fra dette kapittel” artikkel hvor vi også knytter på våre egne eksempler fra vårt arbeid i ulike virksomheter som vi jobber sammen med og for.

Håper du vil følge oss. Vi kan love deg nyttig informasjon, morsomme historier og noen gode tips og triks på hvordan du kan navigere smart på veien mot 2050.