Hvordan skrive søknadsbrev - 8 enkle steg

Du har endelig funnet jobben som er skreddersydd for deg, du har oppdatert CV-en og nå gjelder det å skrive det perfekte søknadsbrevet som vil føre til et intervju.  

Så, hvordan gjør man det, og hva er et søknadsbrev?

Et søknadsbrev skal inneholde et overblikk over arbeidserfaringen din som er relevant for den stillingen du søker. Formålet med søknadsbrevet er å introdusere deg selv på en noe mer personlig, overbevisende måte slik at den som leser søknadsbrevet ditt ønsker å se nærmere på CV-en din.

Så la oss se nærmere på hvilket oppsett som gjør et søknadsbrev bra.

 

1.   Utfyllende informasjon

Det aller viktigste er å holde søknadsbrevet profesjonelt og utfyllende til CV’en din. Den skal ikke repetere det som står i CV’en – derimot skal den gi utfyllende, interessant og relevant informasjon som man ikke kan hente ut av CV.

Bruk en e-post som består av en kombinasjon av fornavnet og etternavnet ditt. Unngå å bruke epost adressen som du bruker i din nåværende stilling. Sørg for at kontaktinformasjonen din er konsistent gjennom søknadsbrevet, CV og Linkedin profil.

 

2.   Start søknadsbrevet med en hyggelig hilsen.

Adresser søknadsbrevet direkte til personen som skal lese det.

Hei Hege,

Helt riktig. Navnet mitt.

Jeg ser navnet mitt og føler umiddelbart at søknadsbrevet er på et personlig nivå - noe som er skrevet til meg og ingen andre.

 

3.   Fengende åpningsavsnitt

Her gjelder det virkelig å fange interessen hos den som skal lese søknadsbrevet. Kom med noe som har en verdi og noen detaljer som er av betydning.

 

Ikke fengende:

Jeg henviser til deres jobb annonse som digital markedsleder, og vil med dette søke på stillingen. Som en digital markedsleder med over 8 års erfaring er jeg sikker på at jeg kan bidra i denne rollen.

 

Fengende:

Som en tilhenger av Activepeople AS sine markedsføringsinitiativer ble jeg glad over å se at stillingen som digital markedsleder nå er ledig. Jeg er svært sikker på at jeg evner å bidra til Activepeople AS sine fremtidige utfordringer. Jeg har erfaring med å lede nasjonale nettbaserte kampanjer med suksess og på budsjetter over 3 millioner. Videre har jeg hatt skapt vekst i tidligere arbeidsgiver sin klientbase med 19% siden 2011.

 

Som du ser kan du sette lys på dine prestasjoner, vise hvor godt du kjenner til din fremtidige arbeidsgiver, deres behov eller du kan bygge introen din på ren entusiasme.

 

4.   Forklar hvorfor du er den ideelle kandidaten.

Vis at du kan gi den som leser akkurat det vedkommende er på jakt etter, vis at du vil og/eller kan tilfredsstille mesteparten av jobb kravene.

I eksemplet som digital markedsleder hos Activepeople AS ligger det følgende krav i jobbannonsen:

·      Erfaring som digital markedsleder

·      Kan overraske med nytenking på utviklingen av vår nye nettportal

 

Eksempel

I min nåværende stilling har jeg overvåket alle faser av våre nettbaserte markedsføringsinitiativer - både tekniske og kreative. I fjor var min viktigste utfordring å designe og optimalisere ni nettsider for våre mest strategiske produkter, forbedre våre SEO-resultater, i tillegg til å forbedre UX. Ett år senere er resultatene som følger:

·      Åtte av ni nettsider har sikret seg en plass i de tre beste resultatene på Google. Dette er organiske, ikke betalte resultater for 10+ søkeord

·      Innkommende søkemotortrafikk til alle ni nettsteder som er organiske ligger på 47% - basert på nøkkelord og setninger

 

5.   Fortell hvorfor du er ivrig på å tre inn i rollen

Vis til hvorfor du vil ha akkurat denne jobben. Et enkelt oppsett kan se slik ut:

·      Start med noe håndfast, for eksempel et kommende prosjekt i bedriften du søker deg inn i

·      Si hvorfor dette prosjektet interesserer deg

·      Gjenta at du med din erfaring og kunnskap vil kunne lykkes i dette prosjektet

 

Eksempel

Activepeople AS sine planer om å utvikle en omfattende nettportal med fokus på kvalitet og effektivisering er noe som særlig interesserer meg. Dette prosjektet er en perfekt match for mine personlige og faglige interesser og er en spennende mulighet til å skape et unikt nettbasert prosessgrunnlag. Jeg vil gjerne ta i bruk min kunnskap om SEO-markedsføring og markedsføring av nettbasert vekst for å oppnå vesentlige resultater.

 

6.   By på deg selv

Avslutningen skal forsterke det generelle inntrykket du har gjort med de forrige avsnittene. Målet er å gjøre leseren spent på å starte å se gjennom CV-en din.

Dette gjør du med å gi noe av verdi.

 

Eksempel

Jeg er åpen for muligheten til å diskutere Activepeople AS sine digitale markedsføringsmål og vise deg hvordan min suksess hos tidligere arbeidsgiver kan videreføres til digital og nettbasert markedsføringsvekst for Activepeople AS.

 

7.   Bruk korrekt formell avslutning

Skriv med vennlig hilsen og følg opp med ditt fulle navn.

Du kan også repetere din kontaktinfo her, slik som telefon nummer, Linkedin profil eller e-post adresse.

 

8.   P.S.

Dette er et særegent triks du kan bruke helt på slutten av søknadsbrevet ditt – P.S.

 

PS er forkortelse for ‘post scriptum1, eller etterskrift.

 

Dette er et lite brukt triks men effektivt. Bruk dette trikset kun for å fortelle noe imponerende om karrieren din, selv om det ikke er direkte relatert til stillingen du søker. Og legg til at du er villig til å legge frem mer informasjon om denne prestasjonen om de synes det er interessant.

 

Eksempel

P.S. – jeg vil sette pris på å få muligheten til å vise hvordan mine detaljeringsløsninger satte rekordsalg på 13% over ett års periode.

 

Lykke til!